bw-books bwbooks bwböcker bw-böcker bw.books bw.böcker bw-books bwbooks bwböcker
 bw-böcker bw.books bw.böcker bw-books bwbooks bwböcker bw-böcker bw.books bw.böcker

   Startsida      Om mig      Köp på Bokus      Köp på Adlibris   Köp på CDON    Facebook  

Köp böcker direkt här via BW Books egen widget-shop

Recensioner, omdömen och intervjuer

 

Mitt namn är Börje Wennerström och jag är född och uppvuxen i Vasastan i vår en gång så vackra huvudstad. Då jag föddes i mitten på 50-talet var staden en helt annan än den är idag. Bättre säkert i vissa fall men också sämre i andra. Jag flyttade så småningom till Sumpan strax norr om Stockholm där jag bodde och verkade i ca 35 år. Numer har jag dock flyttat till eget hus i Småland - mitt på vischan. Här kan jag i lugn och ro ägna mig åt att njuta av livet och att skriva böcker - eller bara dagdriva och låta tiden gå i ett lugnt, sakta mak.
Jag har alltid hållit på att skriva men mest för byrålådan och då kortare saker såsom kåserier, betraktelser och givetvis dikter. Att jag nu på äldre dagar börjat skriva romaner var inget planerat alls men det föll sig bara naturligt när jag väl började.
Nedan följer nu lite om de böcker som jag skrivit och om deras tillblivelse.
________________________________________________________________________

Berättelsen om Olof Petterssons liv och öde - en skröna om konsten, kärleken, sorgen, vänskapen och makten (del 1 Dimman, del 2 Staden och del 3 Vänskapen - 2017).

Det hela började med att jag tänkte skriva en kortnovell på kanske sju sidor A4 till en kultursida som jag är med i - Kafé K. Jag hade länge haft en idé som ett embryo till historien utan att göra något åt det hela. Men nu skulle det alltså bli av. Men när jag var på sida fyra insåg jag att sju sidor inte skulle räcka och funderade då på att kanske göra novellen i två delar för att få fler sidor att arbeta med. Men redan innan första dagens skrivande var över så hade jag kommir bra mycket längre än så. Dessutom fick karaktärerna helt plötsligt ett eget liv och nya karaktärer dök oförhappandes upp utan att jag kunde bromsa dem. Det kanske kan låta som en klyscha, men faktum är att jag helt plötsligt inte kunde styra deras göranden - de levde sina liv utan min påverkan. Varje dag skyndade jag mig till tangentbordet eftersom jag ville läsa vidare och få reda på hur det skulle gå. Jag blev en åskådare som bara skrev av det som hände. Det var en fascinerande upplevelse som jag aldrig tidigare varit med om. Jag gladdes och grät med mina romanfigurer, jag hatade och älskade med dem. Det bar sig inte bättre än att det blev tre böcker istället för en kortnovell på sju sidor.

Boken kan beskrivas som en skröna. Något mellan fantasi och historisk handling. Handlingen tänker jag inte gå in på här. Den är till för att upptäckas av läsaren.
________________________________________________________________________

Skogsrå - en fristående fantasi (2017)

När böckerna om Olof Pettersson var klara så kunde jag inte sluta skriva utan fortsatte av bara farten med en ny bok. Gammal svensk folktro har alltid fängslat mig och varför jag ville skriva om ett skogsrå - denna missförstådda varelse som fått utstå så mycket spott och spe av människor i allmänhet och av prästerskapet i synnerhet. Vi människor är ju alltid avogt inställde till det okända. Många fördomar mot kulturer och särlingar frodas på grund av okunnighet. Därför ville jag försöka berätta vad som driver dessa väsen. Förklara varför de agerar som de gör. Försöka sätta mig in i deras sätt att leva - för inte är skogsrået ont inte. Örnen som tar den lille harparveln är heller inte ond, inte heller gamarna som kretsar över den döende i öknen. Skogsrået behöver överleva hon också - men vad är det som ger henne energin? Det framgår om man läser denna bok.


Bureholmssviten - en saga ur 1700-talets Sverige (2018). Sviten består av 1 - Knektens Pojk, 2 - Professorns Hemlighet och 3 - Familjeband.

1700-talet har alltid legat mig extra varmt om hjärtat. Kanske inte så konstigt då jag sedan unga år är en riktig Bellman-nörd. Därför kändes det naturligt att skriva en roman som utspelar sig i detta tidevarv.
Det hela börjar på en kyrkogård där en jordfästning äger rum. De enda som finns samlade kring graven är prästen, dödgrävaren och bokens "jag" - Joel. Nu är Joel 16 år och bliven både föräldra- och bostadslös eftersom torpet tillhör roten. Det blir till att söka sig lyckan någon annanstans.

Intressant med att skriva denna bokserie var att trots att jag trodde mig kunna det mesta om 1700-talet så märkte jag rätt snart att mina kunskaper inte riktigt räckte hela vägen, varför det blev en hel del forskande i ämnet - detta gjorde också att skrivandet tog längre tid än vanligt. Efter de två första delarna kände jag dessutom att jag behövde en rast från 1700-talet och började därför skriva på...


De fem konsterna (2018)

Denna fristående roman började med att jag förutsättningslöst skrev ner lite tankar om livet i allmänhet och det moderna samhället i synnerhet - mycket utifrån egna åsikter och erfarenheter. En parallell historia ur 1800-talet växte samtidigt fram och således är vartannat kapitel i nutid och vartannat i dåtid. Som vanligt när jag skriver så visste jag själv inte hur det hela skulle utvecklas eller sluta - men det gav sig förstås och historierna vävs i slutet ihop i en framtidsvision.
Den ena huvudpersonen - Zetter - är nog mer "jag" än tidigare romanfigurer (även om de givetvis också bär drag av mig. I den nutida delen av boken är Zetter (en 60-årig art director) en av huvudpersonerna tillsammans med hans AD-assistent Anja. Deras historia tar sin början i mina hemkvarter i Vasastan i Stockholm.
Den historiska delen kretsar kring en gruvpojke på 14 år och en baronessa i 50-60-årsåldern. De lever på ett fiktivt bruk där det bryts kopparmalm och på höjden tronar harrgården med utsikt över bruksgatan och tjänstebostäderna. Denna fiktiva ort ligger i min nuvarande hemmiljö ner i trakten runt Gamleby och Västervik.


Svart Iris (2018)

En oäkta unge som dessutom är föräldralös kanske skulle må bäst av att få somna in samtidigt som modern. När ungen till råga på allt är en flicka så borde det vara en självklarhet. I alla fall år 1851 då denna berättelse tar sin början. Men nu visar det sig att flickungen är livskraftig och pastorn har ingen lust att bli barnamördare, istället ser han sig genast om efter någon som är beredd att förbarma sig över den lilla med de ovanligt mörka ögonen och den svarta kalufsen. Vem som egentligen är far till ungen har aldrig kommit fram och det är föga troligt att någon skulle erkänna faderskapet frivilligt.

Svart Iris är ytterligare en historisk roman av Börje Wennerström, den utspelar sig i en tid av förändring. De tekniska innovationerna utgör början till industrialismens tid och därtill har kvinnorna börjat organisera sig för att uppnå större rättigheter och ett mer jämställt samhälle, men det går långsamt i början. Nere i nordöstra Småland kanske man inte ser så mycket av detta ännu, men utvecklingen pyr under ytan. Samtidigt flyr fler och fler det gamla landet för att söka lyckan i Amerika – nödåren är svåra när de kommer efter varandra – men det finns även hemvändare som redan lyckats i det nya landet och med sig har de affärsidéer som ligger i tiden.